هیچکس...

در برابر قدرت لایزال الهی

جن ، واقعیت یا....
نویسنده : هیچکس - ساعت ٥:٢٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٩/۱۱
 

بنا به آیات نورانی قرآن کریم ، باید بدانیم که بدون هیچ شک و تردیدی موجودی با نام «جن» در جهان آفرینش وجود دارد که از نظر تکلیف و شایستگی مورد خطاب پروردگار قرارگرفته و مشابه انسان می باشد چرا که :

۱) سی و چهار بار نام جن در قرآن کریم آورده شده است.

۲) هفتاد و دومین سوره قرآن با نام این موجود مزین گردیده است.

۳) احادیث و روایات فراوانی از پیامبر اکرم صلی الله وعلیه وآله ، حضرت علی علیه السلام ، امامان و بزرگان علوم دینی در این خصوص موجود بوده و در دسترس قرار دارد.

۴) به وسیله بسیاری از انسانها رویت شده اند.

همچنین در آیاتی از قرآن کریم به وجود جن اشاره شده است از جمله :

سپاهیان سلیمان از جن و آدمی و پرنده گرد آمده و به صف می رفتند. (سوره نمل، آیه ۱۷)

برای خدا شریکانی از جن قرار دادند و حال آن که جن را خدا آفریده است. (سوره انعام، آیه ۱۷)

بگو اگر جن و انس گرد آیند تا همانند این قرآن را بیاورند ، نمی توانند ، هر چند که یکدیگر را یاری دهند. (سوره اسرا، آیه ۸۸)

سخن پروردگارت بر تو مقرر شد که جهنم را ازجن و انس انباشته می کنیم. (سوره هود، آیه ۱۱۹)

ای گروه جنیان و آدمیان ، اگر می توانید که از قطر آسمان و زمین بگذرید ، بیرون روید ولی بیرون نتوانید رفت مگر با قدرتی. (سوره الرحمن، آیه ۳۳)

ملاصدرا پنهان و آشکار شدن جن را با هوا قیاس می کند و این طور عنوان می دارد :


 «بدن های لطیف آنها در الطاف و نرمی متوسط بوده و از این رو آماده جدایی و یا گردآمدن هستند ، چون گرد هم آیند قوام آنها بهتر گشته و مشاهده می گردند و چون جدا گردند قوامشان نازک و جسمشان لطیف می شود و از دیده پنهان می مانند ، مانند هوا که وقتی ذراتش گرد هم می آیند غلیظ می شود و به صورت ابر درمی آید و وقتی ذرات از هم جدا می شوند لطیف شده و دیده نمی شوند.» (ملاصدرا، مفاتیح الغیب)

در بین عوام شایع است که زیرزمینها ، جاهای تاریک و مرطوب مانند حمامها ، چاهها و عمق جنگلها جایگاه جنیان است. اما بررسی ها حاکی از آن است که قطعا آنها در جایی زندگی می‌کنند که از انسانها به دور باشند. در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده که : «در وادی شقره (بیابانی که رنگ خاکش سرخ مایل به زرد است) نماز نخوان ، زیرا در آن جا منازل جن است.» (وسائل الشیعه، ص ۴۵۲)

قابل ذکر است یکی از معروفترین مساجد مکه با نام «مسجد الجن» در غرب شهر مکه محل نزول جنیان در مکه است و مستحب است حاجیان در آن مسجد رفته و دو رکعت نماز به جا آورند.

تولید مثل جنیان 

 آنچه مسلم است این است که بنابر ذات وجودی جنیان آنها نیز مانند انسان دارای غریزه جنسی بوده و توالد و تناسل دارند و لازمه ادامه و بقای نسلشان آمیزش جنس مونث و مذکر است.

روایتی است از بخشی از وصیت حضرت رسول صلی الله وعلیه وآله به امیرالمومنین علیه السلام که فرمود : « ای علی ، در شب اول ، وسط و آخر ماه آمیزش مکن و... همانا جنیان در این سه شب به پیش زنان خویش (برای مقاربت) می‌روند» (وسائل الشیعه، ص ۹۱)

و در آیه ای برای وصف حوریان بهشتی آمده است : «حوریان بهشتی را قبل از شوهرانشان ، نه آدمی و نه جن دست زده است» (سوره الرحمن، آیه ۵۶ و ۷۴)

خواب جنیان

  « الله خدایی است که هیچ خدایی جز او نیست. زنده و پاینده است. نه خواب سبک او را در برمی گیرد و نه خواب سنگین» (سوره بقره، آیه ۲۵۵)

و از حضرت صادق علیه السلام روایت است که می‌فرمایند : «به غیر از خداوند متعال همه خواب دارند، حتی فرشتگان» (میزان الحکمه، ص ۲۵)

و حدیثی است از رسول خدا صلی الله وعلیه وآله که می‌فرمایند : «خواب به چهار گونه است ، پیامبران به پشت می‌خوابند، مومنین به دست راست ، کافرین و منافقین به دست چپ و شیاطین به رو می‌خوابند» (شیخ حر عاملی، ص ۱۰۶۷)

آنچه از این مطالب می‌توان دریافت این است که به غیر از ذات اقدس الهی همه موجودات دارای خواب هستند.

مرگ جنیان 

جنیان نیز مانند هر جانداری همان طور که دارای حیات هستند مرگ هم شامل حالشان می‌شود. چنان که در قرآن کریم آمده : «و بر آنها (خطا کاران) نیز همانند پیشینیانشان از جن و انس عذاب مقرر شد» (سوره فصلت، آیه ۲۵)

و یا « به میان امتهایی که پیش از شما بوده اند ، از جن و انس در آتش داخل شوید» (سوره اعراف، آیه ۳۸)

از این آیات چنین برمی آید که نه تنها آنها هم مانند انسان مرگ دارند ، بلکه مانند انسان از عقوبت خدا بر حذر نیستند.

تکالیف جنیان در مقابل ذات پروردگار

انسان ، فرشته و جن سه موجودی هستند که بنابر مصلحت خداوند خلق شده اند و هدف از آفرینش آنها نیز عبادت پروردگار است. چنان که در قرآن کریم آمده است : «جن و انس را جز برای پرستش خود نیافریده ام» (سوره ذاریات، آیه ۵۶)

ناصر خسرو نیز این طور می‌سراید:

داخل اندر دعوت او جن و انس        تا قیامت امتش هر نوع و جنس

جن نیز مانند انسان مختار است و حق انتخاب دارد و مانند ما در اجرای قوانین دینی مکلف است ، چگونگی عبادت و اجرای احکام در میان آنها ، مشخص نیست ولی آنچه مسلم است ، این است که پیامبرانی که برای هدایت مخلوق برگزیده شده اند ، جنیان را نیز هدایتگرند. چنان که علامه طباطبایی (ره) فرمودند : «اتفاقا در این باره از خود جنیان هم سوال شده که آیا پیغمبر شما از جنس خود شماست؟

در پاسخ گفته اند : «پیامبران ما انسانند و اینک ما به رسالت حضرت ختمی صلی الله وعلیه وآله مرتب ایمان آورده ایم و او را آخرین پیامبر می‌دانیم» (جن و شیطان)

 از بسیاری از آیات ، روایات و احادیث نیز این طور استنباط می‌شود که بعضی از جنیان کافر و بعضی مسلمانند و حتی قبل از ظهور اسلام برخی از آنها یهودی بوده اند که بعد از اسلام به پیشگاه حضرت محمدصلی الله وعلیه وآله آمده و مسلمان شده اند، و برای آنها عقوبتی همانند عقوبت انسانها در نظر گرفته می‌شود.

در قرآن آمده است : «بعضی از ما مسلمانند و بعضی از حق دور و آنان که اسلام آورده اند در جست و جوی راه راست بوده اند ، اما آنان که از حق دورند هیزم جهنم خواهند بود و اگر بر طریق راست پایداری کنند ، از آبی فراوان سیرابشان کنیم» (سوره جن، آیه ۱۴، ۱۵ و ۱۶)

از آیه این چنین برمی آید که جنیان همانند انسان به گونه های مختلفند ، بعضی کافر و بعضی فاسق و ظالم و البته برخی نیز نیکوکار و صالح بوده و دارای عقاید مختلف و ادیان مختلف هستند.

 در سوره احقاف آمده است که : «حضرت رسول صلی الله وعلیه وآله پس از آن که از مکه به طایف رفت تا مردم را به سوی اسلام دعوت کند، کسی به دعوت او پاسخ مثبت نداد. در بازگشت به محلی رسید که آن را «وادی جن» می‌گفتند ، شب را در آنجا ماند و به تلاوت آیات الهی مشغول شد.

در آن هنگام گروهی از جنیان صدای صوت آن حضرت را شنیدند ، پس از آن که رسول اکرم صلی الله وعلیه وآله از تلاوت فراغت یافت ، جنیان به سوی قوم برگشتند و این طور مشاهدات خود را بازگو کردند : «ای قوم ، کتابی را شنیدیم که بعد از موسی نازل شده و تصدیق کننده مطالب آن است و به حق و راستی هدایت می‌کند» (سوره احقاف، آیه ۲۹ و ۳۰)

و روایت است که حتی برخی از جنیان از گروه شیعیان می‌باشند از آن جمله روایتی است که از ابوحمزه ثمالی نقل شده: « روزی جهت شرفیابی به  حضور امام باقر علیه السلام اجازه خواستم ، گفتند که عده ای خدمت آن حضرت هستند ، لذا اندکی صبر کردم تا آنها خارج شوند. پس کسانی خارج شدند که آنها را نمی شناختم و غریب به نظرم آمدند. چون اجازه شرفیابی گرفتم ، داخل شدم و به حضرت عرض کردم ، فدایت شوم ، الان زمان حکومت بنی امیه است و شمشیرهای آنها خونریز می‌باشد.

امام فرمود : ای اباحمزه! اینان گروهی از شیعیان ، از طایفه «جن» بودند و آمده بودند تا از مسائل دینی خود سئوال کنند» (جن و شیطان، ص ۶۵)